Kolonne blir brukt produksjon av objekter som: Søyler, stolper, pipe…
Vi skal nå lage en betongsøyle.
- Velg objektbehandling og nytt objekt i menylinja. Velg "Kolonne" som ny enhet.
Merk at det er planmodus som er aktiv.
- Gå over i fasade og roter søylen litt. Søylen vil nå se ut som vist under.
Aktiver lag 16 og flytt søylen over på dette laget. Dette gjøres på følgende måte:
Trykk CTRL + F på tastaturet og marker lag 16 i dialogboksen som dukker opp. Velg deretter "Aktiver" og trykk "Avslutt" til slutt.
Marker deretter søylen, høyreklikk og velg "Flytt". Du vil nå få opp følgende melding: Velg "Endre" og søylen legger seg automatisk på lag 16. Venstreklikk på søylen og du har muligheten til å endre på dimensjonen ved å gi inn nye verdier i koordinatfeltet nederst på skjermbildet.
- Lengden = X retningen på søylen.
- Bredden = Y retningen på søylen
- Høyden = Z retningen på søylen. (Høyden på søylen har ingen betydning på hvordan objektet oppfører seg, men det kan uansett være en fordel å ha en reel høyde, for syns skyld).
- Du kan bruke TAB-tasten til å bla deg gjennom feltene. Trykk ENTER og søylen vil automatisk endre størrelse. Ved bruk i prosjekt vil søylen bli like høy som satt vegghøyde.
- Velg "Rediger" og "Sett origo" i menylinja.
Plasser origo i nedre fremre hjørne til venstre (LFB =Venstre Foran Bunn). Husk å aktiver "Lås node" for å "treffe" eksakt hjørne som innsettingspunkt. Klikk i nedre venstre hjørne og origo blir plassert der. Det er ved dette punktet objektet "henger fast ved" når du henter det opp fra biblioteket. Dette punktet kalles også innsetningspunktet.
- Slett "Start fra neste punkt". (Dette er forklart under "Ukens tips 049 (Bygg enkelt objekt")
- Ønsker du å legge farge på søylen, markerer du søylen og aktiviserer "Malebøtta". Husk å aktiviser fargemodus for å se fargen.
- Søylen må nå transformeres. Det vil si at du forteller søylen hvordan den skal oppføre seg i prosjektet. Velg "Objektbehandling" og "Transformasjoner" i menylinja
En boks består av 8 hjørner. Alle hjørnepunkter (noder) er transformert på forhånd.
(Dette fordi vi jobber med 3D boksen som ble generert opp automatisk).
For at søylen skal kunne strekkes i høyderetningen i prosjektet må transformasjonene være som følger:
Punkt 1, 2, 3 og 4 til bunn. (Punkenes nummer kan variere; det er altså de nederste punktene i objektet det er snakk om i dette tilfellet.) Dra en ramme rundt disse punktene i modellen og du vil se at de valgte punkter blir markert med blått i lista i transformeringsdialogboksen. I lista under Z retningen vil du finne valget "Bunn". Velg denne og du vil se at under Z i lista så vil det stå en B for bunn for de valgte punkter.
Punkt 5, 6, 7 og 8 til topp. (Dette gjør at søylen kan strekkes i høyden.) Marker disse punktene på samme måte som du gjorde for bunnen. Husk å velge T for "Topp" i lista for Z retningen.
Y retningen er bak og front. Tykkelsen på søyla er konstant, dermed settes alle noder i Y retningen til origo. Det samme gjelder for X retningen.
NB! Punktene må være markert med blått for at valgene skal være aktive.
- Velg lagre og lukk i dialogboksen for å lagre disse transformasjonene. Lagre objektet under riktig kategori (søyle).
- Det er ingen grunn til å transformere 2D symbolet i til søyla. Symbolet vil alltid være konstant og ligge på bunn av søyla.
- Nå er søylen ferdig transformert og klar til å lagres i biblioteket. Velg "Fil" og Lagre" i menylinja.
- Lagre objektet under riktig kategori (Søyler). Se forklaring på dette under "Ukens tips 047 Objektstruktur"
- Velg et fornuftig navn. Operasjonen er nå utført.