I dette tipset skal takobjeketet tegnes på den eksisterende tegningen. Takobjektet gir grunnlag for siden å tegne tak med A-takstoler. A-takstol er det enkleste å tegne, så det starter vi på neste uke. Vi bruker igjen eksisterende tegning fra forrige ukens tips som grunnlag:
Trykk "Avslutt" til slutt.
Still prosjektet i plan. Tegn tak ved å trykke på "Tak" under "Tegn"-menyen.
Tak generatoren åpnes nå. Fyll inn verdier for utstikk og vinkel. Utstikket skal være 500mm i hver retning. Takvinkelen settes til 27 grader. Trykk "OK" til slutt.
Trykk "Nei" på neste melding som dukker opp. Velg deretter 223mm takobjekt og trykk "OK".
Taket tegnes nå ut. Taket tegnes ved hjelp av et 3-punkts "polygon". Første og andre punkt er langsiden mens tredje punkt er på motsatt side. Taket blir nå tegnet med rett møneretning og utstikk.
Før vi går videre må vi kontrollere at taket ligger der det skal ligge i Z-retningen (høyde). Høyreklikk på Nivå 2 i prosjekttreet og velg "Vis alle brukte lag"
Gjør det samme med Nivå 0, men velg "Skjul alle lag" når du høyreklikker.
Still prosjektet i "Fasade" og "Vis Venstre" slik at du ser rett inn på taket. Zoom opp i området rundt venstre raft/utstikk.
Taket ligger altså feil i Z-retningen. Taket må altså flyttes ned såpass mye at nedre del av takflaten tangerer ytterkant toppsvill (det skal ikke være salingshakk i overgurten, siden vi skal lage takstol). Avstanden taket må flyttes kan beregnes trigonometrisk, men vi skal benytte en enklere metode. Aktiver "Lås brukernode" (Trykk S på tastaturet)
Brukernoden viser ytterpunktet til konstruksjonen; altså i øverste venstre hjørne på toppsvillen. I dette punktet skal takflaten tangere. Neste del er å finne høyden fra brukernoden loddrett opp til taket. Dette gjøres enklest ved å tegne opp et rektangel som starter i brukernoden og går mot venstre. Det er viktig at rektangelet og takflaten skjærer hverandre; - det er skjæringspunktet vi er ute etter.
Avstanden fra brukernoden til skjæring mellom tak og rektangel skal nå måles. Det enkleste er å tegne opp en linje. Venstreklikk først i brukernoden. Aktiver så "Lås krysspunkt" (Trykk F på tastaturet) og beveg musepekeren inn til krysspunktet. Du vil nå få lengden i Z-retningen i feltet nederst på skjermen.
Lengden var altså 210mm. Høyreklikk for å ikke tegne linjen ferdig. Taket kan nå flyttes ned 210mm. Aktiver "Lås node" slik at du kan ta tak i taket. Høyreklikk på taket og velg "Flytt". Bruk TAB-tasten til å flytte deg rundt i feltene nederst på skjermen. I både DX og DY-feltene skal det stå 0, mens i DZ skal det stå 210.
Slett rektangelet til slutt. Taket skal nå se slik ut:
Aktiver nivå 3. Trykk CTRL + F på tastaturet. Marker deretter Nivå 3 og trykk "Aktiver". Nivå 1 og 2 bør skjules slik at færrest muligst noder viser. Grunnmuren viser fremdeles fra Nivå 0 slik at nodene i hjørnet fremdeles kan brukes. Marker nivået og velg "Skjul".