Ukens tips 052 (Legg til brukernode)
Posted: 12 Apr 2011 21:45
Når du bygger objekter er det ikke alltid standardnodene er de nodene du ønsker for dette objektet. Du har imidlertid muligheten til å plassere ut dine egne brukernoder i objektet. Dette gjelder spesielt viktig for korrekt målsetting av bindingsverk og bjelkelag.
I eksemplet under skal du plassere en brukernode i senter av toppen på søyla du nettopp konstruerte.
Hent opp søyla du nettopp laget. Velg "Objektbehandling" og "Rediger objekt" i menylinja. Finn den aktuelle søyla i basen og åpne denne.
NB! Du må stå i objekt-modus for å plassere ut brukernoder. Denne kommandoen er ikke tilgjengelig i prosjektmodus. For å kunne låse deg til senter topp av søyla (i prosjektmodus) gjør du følgende.
1 Aktiver "Lås Hjørne-Senter-Side"
2 Velg "Brukernode" i "Tegn"-menyen.
Sett en brukernode i senter. Venstreklikk i senter og brukernoden er plassert.
Ny brukernode er nå lagt til i toppen av søylen. Denne sees som en firkant rotert 45 grader. På denne måten kan du lage brukernoder hvor du måtte ønske. Det finnes ingen begrensning på antall noder som kan være på objektet. En må bare passe på at ikke objektet blir for uoversiktlig. Da kan det bli vanskelig å jobbe med og hele poenget med brukernoder blir borte. Forsøk i så fall å dele opp objeketet i flere underobjekter for å forenkle strukturen.
Transformasjon av brukernoder.
Brukernodene må transformeres på lik linje som objektene, og det gjøres på følgende måte:
Gå inn i prosjekttreet og velg brukernoden som du ønsker å transformere.
Høyreklikk på noden og velg "Vis bare valgte" og du vil kun se brukernoden på skjermen. NB! "Vis bare valgte" brukes kun for å gjøre det enklere å "få tak i" brukernoden. Denne kommandoen har ingenting med selve transformasjonen å gjøre.
Velg deretter "Transformasjoner" i "Objektbehandling"-menyen og venstreklikk på brukernoden.
Du vil nå få opp dialogboksen som er vist under: Marker brukernoden, og du vil se at punkt 1 blir markert med blått i det store hvite feltet.
Først da kan du velge transformasjonen på brukernoden. Siden brukernoden alltid skal ligge i toppen av søylen må du velge topp under lista for Z posisjon.
Det vi sier nå, er at uansett hvor høyt du strekker søyla, så skal alltid brukernoden ligge på toppen...
Velg "Lagre" og "Lukk" til slutt.
NB! Husk å lagre selve objektet også før du lukker det ned.
I eksemplet under skal du plassere en brukernode i senter av toppen på søyla du nettopp konstruerte.
Hent opp søyla du nettopp laget. Velg "Objektbehandling" og "Rediger objekt" i menylinja. Finn den aktuelle søyla i basen og åpne denne.
NB! Du må stå i objekt-modus for å plassere ut brukernoder. Denne kommandoen er ikke tilgjengelig i prosjektmodus. For å kunne låse deg til senter topp av søyla (i prosjektmodus) gjør du følgende.
1 Aktiver "Lås Hjørne-Senter-Side"
2 Velg "Brukernode" i "Tegn"-menyen.
Sett en brukernode i senter. Venstreklikk i senter og brukernoden er plassert.
Ny brukernode er nå lagt til i toppen av søylen. Denne sees som en firkant rotert 45 grader. På denne måten kan du lage brukernoder hvor du måtte ønske. Det finnes ingen begrensning på antall noder som kan være på objektet. En må bare passe på at ikke objektet blir for uoversiktlig. Da kan det bli vanskelig å jobbe med og hele poenget med brukernoder blir borte. Forsøk i så fall å dele opp objeketet i flere underobjekter for å forenkle strukturen.
Transformasjon av brukernoder.
Brukernodene må transformeres på lik linje som objektene, og det gjøres på følgende måte:
Gå inn i prosjekttreet og velg brukernoden som du ønsker å transformere.
Høyreklikk på noden og velg "Vis bare valgte" og du vil kun se brukernoden på skjermen. NB! "Vis bare valgte" brukes kun for å gjøre det enklere å "få tak i" brukernoden. Denne kommandoen har ingenting med selve transformasjonen å gjøre.
Velg deretter "Transformasjoner" i "Objektbehandling"-menyen og venstreklikk på brukernoden.
Du vil nå få opp dialogboksen som er vist under: Marker brukernoden, og du vil se at punkt 1 blir markert med blått i det store hvite feltet.
Først da kan du velge transformasjonen på brukernoden. Siden brukernoden alltid skal ligge i toppen av søylen må du velge topp under lista for Z posisjon.
Det vi sier nå, er at uansett hvor høyt du strekker søyla, så skal alltid brukernoden ligge på toppen...
Velg "Lagre" og "Lukk" til slutt.
NB! Husk å lagre selve objektet også før du lukker det ned.