Ukens tips 051 (Lag en søyle)
Posted: 04 Apr 2011 22:17
MultiCAD beholder alltid en søyle (kolonne) den samme grunnleggende oppførselen. Den har en gitt bredde og tykkelse mens høyden kan endres etter behov.
Kolonne blir brukt produksjon av objekter som: Søyler, stolper, pipe…
Vi skal nå lage en betongsøyle.
Merk at det er planmodus som er aktiv.
Aktiver lag 16 og flytt søylen over på dette laget. Dette gjøres på følgende måte:
Trykk CTRL + F på tastaturet og marker lag 16 i dialogboksen som dukker opp. Velg deretter "Aktiver" og trykk "Avslutt" til slutt.
Marker deretter søylen, høyreklikk og velg "Flytt". Du vil nå få opp følgende melding: Velg "Endre" og søylen legger seg automatisk på lag 16. Venstreklikk på søylen og du har muligheten til å endre på dimensjonen ved å gi inn nye verdier i koordinatfeltet nederst på skjermbildet.
Plasser origo i nedre fremre hjørne til venstre (LFB =Venstre Foran Bunn). Husk å aktiver "Lås node" for å "treffe" eksakt hjørne som innsettingspunkt. Klikk i nedre venstre hjørne og origo blir plassert der. Det er ved dette punktet objektet "henger fast ved" når du henter det opp fra biblioteket. Dette punktet kalles også innsetningspunktet.
En boks består av 8 hjørner. Alle hjørnepunkter (noder) er transformert på forhånd.
(Dette fordi vi jobber med 3D boksen som ble generert opp automatisk).
For at søylen skal kunne strekkes i høyderetningen i prosjektet må transformasjonene være som følger:
Punkt 1, 2, 3 og 4 til bunn. (Punkenes nummer kan variere; det er altså de nederste punktene i objektet det er snakk om i dette tilfellet.) Dra en ramme rundt disse punktene i modellen og du vil se at de valgte punkter blir markert med blått i lista i transformeringsdialogboksen. I lista under Z retningen vil du finne valget "Bunn". Velg denne og du vil se at under Z i lista så vil det stå en B for bunn for de valgte punkter.
Punkt 5, 6, 7 og 8 til topp. (Dette gjør at søylen kan strekkes i høyden.) Marker disse punktene på samme måte som du gjorde for bunnen. Husk å velge T for "Topp" i lista for Z retningen.
Y retningen er bak og front. Tykkelsen på søyla er konstant, dermed settes alle noder i Y retningen til origo. Det samme gjelder for X retningen.
NB! Punktene må være markert med blått for at valgene skal være aktive.
Kolonne blir brukt produksjon av objekter som: Søyler, stolper, pipe…
Vi skal nå lage en betongsøyle.
- Velg objektbehandling og nytt objekt i menylinja. Velg "Kolonne" som ny enhet.
Merk at det er planmodus som er aktiv.
- Gå over i fasade og roter søylen litt. Søylen vil nå se ut som vist under.
Aktiver lag 16 og flytt søylen over på dette laget. Dette gjøres på følgende måte:
Trykk CTRL + F på tastaturet og marker lag 16 i dialogboksen som dukker opp. Velg deretter "Aktiver" og trykk "Avslutt" til slutt.
Marker deretter søylen, høyreklikk og velg "Flytt". Du vil nå få opp følgende melding: Velg "Endre" og søylen legger seg automatisk på lag 16. Venstreklikk på søylen og du har muligheten til å endre på dimensjonen ved å gi inn nye verdier i koordinatfeltet nederst på skjermbildet.
- Lengden = X retningen på søylen.
- Bredden = Y retningen på søylen
- Høyden = Z retningen på søylen. (Høyden på søylen har ingen betydning på hvordan objektet oppfører seg, men det kan uansett være en fordel å ha en reel høyde, for syns skyld).
- Du kan bruke TAB-tasten til å bla deg gjennom feltene. Trykk ENTER og søylen vil automatisk endre størrelse. Ved bruk i prosjekt vil søylen bli like høy som satt vegghøyde.
- Velg "Rediger" og "Sett origo" i menylinja.
Plasser origo i nedre fremre hjørne til venstre (LFB =Venstre Foran Bunn). Husk å aktiver "Lås node" for å "treffe" eksakt hjørne som innsettingspunkt. Klikk i nedre venstre hjørne og origo blir plassert der. Det er ved dette punktet objektet "henger fast ved" når du henter det opp fra biblioteket. Dette punktet kalles også innsetningspunktet.
- Slett "Start fra neste punkt". (Dette er forklart under "Ukens tips 049 (Bygg enkelt objekt")
- Ønsker du å legge farge på søylen, markerer du søylen og aktiviserer "Malebøtta". Husk å aktiviser fargemodus for å se fargen.
- Søylen må nå transformeres. Det vil si at du forteller søylen hvordan den skal oppføre seg i prosjektet. Velg "Objektbehandling" og "Transformasjoner" i menylinja
En boks består av 8 hjørner. Alle hjørnepunkter (noder) er transformert på forhånd.
(Dette fordi vi jobber med 3D boksen som ble generert opp automatisk).
For at søylen skal kunne strekkes i høyderetningen i prosjektet må transformasjonene være som følger:
Punkt 1, 2, 3 og 4 til bunn. (Punkenes nummer kan variere; det er altså de nederste punktene i objektet det er snakk om i dette tilfellet.) Dra en ramme rundt disse punktene i modellen og du vil se at de valgte punkter blir markert med blått i lista i transformeringsdialogboksen. I lista under Z retningen vil du finne valget "Bunn". Velg denne og du vil se at under Z i lista så vil det stå en B for bunn for de valgte punkter.
Punkt 5, 6, 7 og 8 til topp. (Dette gjør at søylen kan strekkes i høyden.) Marker disse punktene på samme måte som du gjorde for bunnen. Husk å velge T for "Topp" i lista for Z retningen.
Y retningen er bak og front. Tykkelsen på søyla er konstant, dermed settes alle noder i Y retningen til origo. Det samme gjelder for X retningen.
NB! Punktene må være markert med blått for at valgene skal være aktive.
- Velg lagre og lukk i dialogboksen for å lagre disse transformasjonene. Lagre objektet under riktig kategori (søyle).
- Det er ingen grunn til å transformere 2D symbolet i til søyla. Symbolet vil alltid være konstant og ligge på bunn av søyla.
- Nå er søylen ferdig transformert og klar til å lagres i biblioteket. Velg "Fil" og Lagre" i menylinja.
- Lagre objektet under riktig kategori (Søyler). Se forklaring på dette under "Ukens tips 047 Objektstruktur"
- Velg et fornuftig navn. Operasjonen er nå utført.