En "Enhet" er betegnelsen på alle objekter som det ikke er mulig å endre formen på når de blir plassert ut i et prosjekt. Objekter som badekar, dusj, bord, sofa, stoler og andre møbler er typiske eksempler på slike objekter.
For å lage en "Enhet" gjør du følgende: Velg "Objektbehanding" og "Nytt objekt" i menylinja.
Velg "Enhet" i lista over objektstyper og trykk "OK".
Ingen objekter under dette valget kan endres når det bruks i en tegning. En enhet vil alltid holde formen og størrelsen. Nå kommer du direkte inn i objektmodus. (Dette kan du lese øverst i det blå feltet på skjermbildet. ( MultiCAD – Objekt)).
PS!
Det er KUN når du står i objektmodus at du kan konstruere objekter.
Dette kan ALDRI gjøres ute i selve prosjektet.
Konstruksjon av salongbord.
Vi starter med å konstruere opp selve salongbordet i 3D. Aktiviser lag 16 før du begynner å konstruere. (Dette gjøres ved å aktivisere "Vis" og "Nivå/Lag" i menylinja. Velg lag 16 og aktiver dette. Dette er fordi all 3D skal ligge på lag 16).
Konstruer bordplata ved hjelp av en 3D boks, klikk på boksen etter at den er plassert ut og gi den målene 900x1500x50.
Bredde =900 (DX)
Lengde=1500(DY)
Tykkelse=50 (DZ) Konstruer føttene på samme måten, men med målene som er vist under.
Dimensjon=50x50, høyde=600
Plasser en fot i hvert hjørne. Husk å aktivere "Lås node" slik at du kan låse deg til hjørnene. Bruk kommandoene "Flytt" og "Kopier" for å få plasser bordføttene på riktig plass. Merk objektet med ramme rundt og gi det en farge. Gå i fargemodus for å se fargen du valgte.
Nå skal vi konstruere 2D symbolet for bordobjektet. Velg "Vis" og "Nivå/Lag" i menylinja og aktiviser lag 8. All 2D for møblene skal legges på lag 8.
Tegn så ut 2D symbolet. 2D symbolet er en kontinuerlig linje som plasseres under 3D objektet. 2D symbolene brukes ved plantegninger. MERK! Selv om det kan synes enklere å bruke et rektangel i stedet for kontinuerlig linje, vil dette føre til problemer senere. Bl.a. vil objektet oppføre seg merkelig i enkelte situasjoner samtidig som at rektangelet blir fylt med en farge (ikke gjennomsiktig). En god regel er å aldri bruke rektangel i objekter; bruk enten polygon eller kontinuerlig linje. Plasser så innsetningspunktet på rett plass i objektet. (Det sorte krysset )
Velg "Rediger" og "Sett origo" i menylinja. Aktiviser deretter "Lås node". Klikk i nedre venstre hjørne og origo blir plassert der. Det er ved dette punktet objektet "henger fast" når du henter det opp fra biblioteket (innsetningspunktet). Dersom du er usikker på om origo ligger på rett plass, kan du vise prosjektet i "Plan" og deretter sjekke at det svarte krysset (origo) ligger i nederste hjørne til venstre. Gå i prosjekttreet og slett "Start fra neste punkt" (høyreklikk på "Start fra neste punkt" og velg "Slett"). "Start fra neste punkt" er et referansepunkt som forteller MultiCAD hvor den skal plassere objektet neste gang det settes ut på tegningen.
NB! "Start fra neste punkt " skal alltid slettes før du lagrer objektet. "Start fra neste punkt " vil automatisk bli plassert riktig når du lagrer objektet neste gang.
Når objektet er ferdig må vi lagre det inn i standardbasen. Dette gjøres på følgende måte: Velg kommandoen "Lagre" og du vil få opp dialogboksen under:
Husk å lagre objektet under riktig kategori (Møbler). Kategori er en bygningsdelsgruppe. Objektene blir lagret i forskjellige grupper for å få bedre oversikt over dem i basen. På denne måten er det enklere å finne frem til det objektet du skal bruke.
- Bla igjennom objektstreet til du finner "MØBLER". Trykk på "MØBLER" slik at den blir markert blå.
- Skriv inn objektsnavn (i dette tilfellet BORD SALONG 70X140)
- Skriv inn tegningsnavnet
- Sjekk at objektet fungerer som en enhet.
- Alle møbler skal legges på standardlag til møbler; Lag 8 MØBLER
- Velg "Large" og objektet legger seg under riktig kategori i basen.
- Gå til toppen av databasen i prosjekttreet. Høyreklikk her og velg "Oppdater database" Nå kan du hente opp objektet fra basen.
- Operasjon utført.
Denne fremgangsmåten er den samme for konstruksjon av alle "Enheter". Du konstruerer en 3D del og en 2D del, legger disse på gjeldende lag og lagrer objektet.