Ukens tips 019 (Konstruksjon; tegn sperr)
Posted: 25 Apr 2010 22:53
Å tegne et sperretak er omtrent like lett eller like vanskelig som å tegne et tak med takstoler. Vi må imidlertid huske på noen småting: Sperrene skal hvile oppå ytterveggen og mønedrageren, så der må det skjæres ut et salingshakk. Ellers er alt omtrent det samme. Vi tar en kortversjon her:
Vi hopper tilbake til Ukens tips 17 (tegn takobjekt). Bruk følgende prosjekt som utgangspunkt:
Tegn opp et rektangel som viser punktet der underkant av takobjektet skal treffe veggen. Normalt vil dette være ca. 50 mm inn, slik at salingshakket blir 50mm horisontalt. Ofte vil man også skjære ut for asfaltplate, men det tar vi ikke hensyn til her.
Aktiver "Lås brukernode" (Trykk S på tastaturet). Brukernoden viser ytterpunktet til konstruksjonen; altså i øverste venstre hjørne på toppsvillen. 50mm inn i veggen i forhold til dette punktet skal takobjektet tangere. Neste del er å finne høyden fra brukernoden loddrett opp til taket. Dette gjøres enklest ved å tegne opp et rektangel som starter i brukernoden og går -50mm mot høyre og høyt nok til at rektangelet og takflaten skjærer hverandre; - det er skjæringspunktet vi er ute etter. Avstanden fra brukernoden til skjæring mellom tak og rektangel skal nå måles. Det enkleste er å tegne opp en linje. Venstreklikk først i brukernoden. Aktiver så "Lås krysspunkt" (Trykk F på tastaturet) og beveg musepekeren inn til krysspunktet. Du vil nå få lengden i Z-retningen i feltet nederst på skjermen.
Lengden er altså 283 mm. Høyreklikk for å ikke tegne linjen ferdig. Taket kan nå flyttes ned 210mm. Aktiver "Lås node" slik at du kan ta tak i taket. Høyreklikk på taket og velg "Flytt". Bruk TAB-tasten til å flytte deg rundt i feltene nederst på skjermen. I både DX og DY-feltene skal det stå 0, mens i DZ skal det stå 210.
Slett rektangelet til slutt. Taket skal nå se slik ut: Sperrene tegnes opp på samme måte som ved tegning av takstol.
For enkelhets skyld bruker vi samme dimensjon; 48X223mm. Finn objektet i databasen under Bjelker-BJELKE HELTRE.
Dobbelklikk på objektet og start å tegne i nederste node på takobjektet. "Lås node" må være aktiv. Sørg også for at sperret kun tegnes i DY-DZ-planet og ikke i DX.
Bjelkene kan nå trimmes, men først må den øverste delen strekkes opp slik at den blir like lang eller lengre enn topp møne.
Salingshakket må tegnes inn som et rektangel først. Aktiver "Lås brukernode" (Trykk S på tastaturet). Brukernoden viser ytterpunktet til konstruksjonen; altså i øverste venstre hjørne på toppsvillen. Start i dette punktet og tegn ett rektangel som går ned til høyre. Størrelsen spiller liten rolle. Bruk "Klipp til polygon" for å klippe salingshakket. Klipp deretter stuen i lodd og slett rektangelet til slutt.
Gjør tilsvarende i mønet inntil mønedrageren.
Når dette er gjort med dette ene sperret, dupliseres og speilvendes sperret over på motsatt side.
Tilslutt flyttes og dupliseres hele sperresettet bortover langs veggen. Se Ukens tips 018 for mer detaljert beskrivelse.
Vi hopper tilbake til Ukens tips 17 (tegn takobjekt). Bruk følgende prosjekt som utgangspunkt:
Tegn opp et rektangel som viser punktet der underkant av takobjektet skal treffe veggen. Normalt vil dette være ca. 50 mm inn, slik at salingshakket blir 50mm horisontalt. Ofte vil man også skjære ut for asfaltplate, men det tar vi ikke hensyn til her.
Aktiver "Lås brukernode" (Trykk S på tastaturet). Brukernoden viser ytterpunktet til konstruksjonen; altså i øverste venstre hjørne på toppsvillen. 50mm inn i veggen i forhold til dette punktet skal takobjektet tangere. Neste del er å finne høyden fra brukernoden loddrett opp til taket. Dette gjøres enklest ved å tegne opp et rektangel som starter i brukernoden og går -50mm mot høyre og høyt nok til at rektangelet og takflaten skjærer hverandre; - det er skjæringspunktet vi er ute etter. Avstanden fra brukernoden til skjæring mellom tak og rektangel skal nå måles. Det enkleste er å tegne opp en linje. Venstreklikk først i brukernoden. Aktiver så "Lås krysspunkt" (Trykk F på tastaturet) og beveg musepekeren inn til krysspunktet. Du vil nå få lengden i Z-retningen i feltet nederst på skjermen.
Lengden er altså 283 mm. Høyreklikk for å ikke tegne linjen ferdig. Taket kan nå flyttes ned 210mm. Aktiver "Lås node" slik at du kan ta tak i taket. Høyreklikk på taket og velg "Flytt". Bruk TAB-tasten til å flytte deg rundt i feltene nederst på skjermen. I både DX og DY-feltene skal det stå 0, mens i DZ skal det stå 210.
Slett rektangelet til slutt. Taket skal nå se slik ut: Sperrene tegnes opp på samme måte som ved tegning av takstol.
For enkelhets skyld bruker vi samme dimensjon; 48X223mm. Finn objektet i databasen under Bjelker-BJELKE HELTRE.
Dobbelklikk på objektet og start å tegne i nederste node på takobjektet. "Lås node" må være aktiv. Sørg også for at sperret kun tegnes i DY-DZ-planet og ikke i DX.
Bjelkene kan nå trimmes, men først må den øverste delen strekkes opp slik at den blir like lang eller lengre enn topp møne.
Salingshakket må tegnes inn som et rektangel først. Aktiver "Lås brukernode" (Trykk S på tastaturet). Brukernoden viser ytterpunktet til konstruksjonen; altså i øverste venstre hjørne på toppsvillen. Start i dette punktet og tegn ett rektangel som går ned til høyre. Størrelsen spiller liten rolle. Bruk "Klipp til polygon" for å klippe salingshakket. Klipp deretter stuen i lodd og slett rektangelet til slutt.
Gjør tilsvarende i mønet inntil mønedrageren.
Når dette er gjort med dette ene sperret, dupliseres og speilvendes sperret over på motsatt side.
Tilslutt flyttes og dupliseres hele sperresettet bortover langs veggen. Se Ukens tips 018 for mer detaljert beskrivelse.