Ukens tips 012 (Konstruksjonstegning; bjelkelag)
Posted: 25 Feb 2010 11:25
Med MultiCAD kan du tegne nøyaktige konstruksjonstegninger for de fleste tilfeller. Dette kan gjøres samtidig som fasadene beholdes. I denne delen av serien skal vi ta for oss hvordan et nøyaktig bjelkelag kan tegnes. Vi tar utgangspunkt i denne tegningen som du kan laste ned herfra:
Som du ser skal det være et kravel (hull) for trappen i bjelkelaget med tilhørende vekslingsbjelker og sidebjelker. I tillegg skal det lages kubbing i gavlsidene og legges kantbjelke langs langveggene.
Vi starter med det enkleste først; nemlig å legge på kantbjelkene. Still prosjektet i "Plan". Finn deretter objektet "BJ 36X 223 K" under kategorien "Bjelker" - "BJELKE TYPE KANTBJELKE". Årsaken til at kantbjelken velges til fordel for vanlig bjelke, er innsettingspunktet når bjelken tegnes på. Ved bruk av type kantbjelke, vil bjelken legge seg korrekt i forhold til resten av bjelkelaget. Aktiver "Lås node" dersom den ikke er aktivert. Venstreklikk først i nederste node til venstre (1), deretter nederste node til høyre (2). MERK! Du må alltid tegne mot klokken for at objektet skal legge seg på rett plass. Gjør tilsvarende med øverste langside; fra punkt 3 til punkt 4. Neste post er å definere kravelets (hullets) størrelse. Siden dette er et hull, aktiverer vi lag "50 Hull". Trykk CTRL + F (på tastaturet) og "Nivå/Lag"-dialogboksen åpnes. Velg lag "50 Hull". Trykk deretter på "Aktiver" og tilslutt "Lukk". Aktiver "Lås brukernode" og tegn deretter et "Polygon uregelmessig" på nodene til trappen. Dersom du synes det er vanskelig å "jobbe i blinde", kan du velge visningen "Vis modus - som trådmodell". Tegningen vil nå se slik ut i stedet for tegningen ovenfor:
Still prosjektet i fasade og litt rotert, så blir det litt lettere når neste trinn skal utføres.
Bjelkelaget skal nå deles opp i underobjekter. Det betyr at vi får to "dekker"; himling og spongulv, og i tillegg løse bjelker. Marker dekket først, slik at det blir en stiplet linje rundt hele dekket. Aktiver deretter "Del opp objekt", som ligger på "Rediger"-menyen. Venstreklikk deretter på dekket. MERK! det er svært viktig at du ikke deler opp andre objekter, da operasjonen vanskelig kan reverseres. Hold et øye med statusfeltet nede i venstre hjørne av skjermen.
Dekket vil nå dele seg opp. Dette ser du tydelig i prosjekt-treet. Høyreklikk på "24 Bjelkelag/bindingsverk" og velg "Skjul". Vi skal nå lage hull i begge "dekkene". Siden bjelkelaget er delt opp, må det gjøres i en to-gang.
Aktiver "Lag hull" og venstreklikk på polygonet som ble tegnet opp over trappen (sørg for at "Lås node" er aktiv, det gjør operasjonen lettere). Velg "Bruk objekt" i menyen som dukker opp. Venstreklikk til slutt på den platen som hullet skal gå igjennom.
Gjør tilsvarende med den andre platen. Venstreklikk på polygonet og velg "Bruk objekt" i menyen som dukker opp. (Ikke velg "Bruk objekt og slett", siden polygonet kanskje trengs til senere bruk)
Venstreklikk på den siste platen som hullet skal gå igjennom.
Neste del er å tegne/endre selve bjelkene. Høyreklikk først på lag "24 Bjelkelag/bindingsverk" (i prosjekt-treet) og velg "Vis". Høyreklikk på ny og velg "Sett som aktivt lag". Lag "27 Gulv/himling" skal skjules. Høyreklikk på laget og velg "Skjul". Prosjektet skal nå se slik ut: Still prosjektet i "Plan" og begynn modifiseringen av bjelkene. I dette tilfellet kan vi duplisere to hovedbjelker til hver sin side av hullet. Som "omramming" rundt hullet bruker vi kantbjelker, siden disse har innsettingsnoden på den ene siden av bjelken (ikke i midten som vanlig). Bjelkenes lengde strekker vi til slutt. Start med bjelken til venstre i hullet. Ha "Lås til node" aktiv. Høyreklikk på den HØYRE noden på bjelken og beveg musen bort til øverste venstre node på hullet. Vi får nå vite den eksakte lengden (i X-retningen) bort til kanten av hullet i feltet nederst på skjermen. Bjelken skal ikke flyttes i Y-retningen, så her skriver du 0. Trykk ENTER til slutt.
Gjør tilsvarende med den andre bjelken (den på høyre side av hullet).
Tegn deretter på kantbjelke langs de fire resterende sidene. Finn objektet "BJ 48X 223 K" under kategorien "Bjelker" - "BJELKE TYPE KANTBJELKE". Nå kan det være en fordel å tegne med klokken, ikke mot som normalt. Dette for at bjelkene skal legge seg på rett plass med en gang.
Som du ser består hovedbjelkene som går gjennom kravelet/hullet av en del i hver ende. Siden det ikke er mulig å dele en bjelke i to i MultiCAD, må en annen bjelke legges oppå hver av dem.
Høyreklikk på en tilfeldig hovedbjelke og velg "Dupliser". Venstreklikk deretter på hver av bjelkene i hullet.
Det vil nå ligge dobbelt sett med bjelker på de tre hovedbjelkene i hullet. Bjelkene kan nå endres slik at konstruksjonen blir korrekt. Start med hovedbjelkene i hullet. Aktiver "Lås hjørne-senter-side" og høyreklikk på øverste node på hovedbjelken. Venstreklikk deretter på "nederste" node på utvekslingsbjelkene. Gjør tilsvarende på de to resterende hovedbjelkene. Du vil nå se at nodene fra bjelken har flyttet seg. (selv om det ligger en bjelke til i samme posisjon)
Flytt deg ned til motsatt ende av hovedbjelkene. Høyreklikk på nederste node på hovedbjelken. Venstreklikk deretter på "øverst" node på den øverste utvekslingsbjelken. Gjør tilsvarende på de to resterende hovedbjelkene. Det kan være lurt å sjekke om det er den lengste bjelken du endrer. Objektet får en rød ytterkant rundt seg når det er markert. Resultatet blir slik: Den korte "loddrette" stikkbjelken skal nå strekkes til rett lengde, altså midt på bæreveggen. Aktiver "Lås hjørne-senter-side" og høyreklikk på den nederste noden på bjelken. Venstreklikk på midtnoden på en av hovedbjelkene (bæreveggen ligger i dette tilfellet på midten av feltet). Gjør tilsvarende med sidebjelkene på hver sin side av kravelet (hullet). Til slutt slettes polygonet i hullet (Dette kan enklest gjøres ved å høyreklikke på objektet i prosjekttreet og velge "Slett"). Det var hullet. Siste del er å fikse kubbing langs gavlsidene. Flytt deg bort i et av hjørnene og tegn opp en bjelke fra kantbjelken til første gulvbjelke. Du kan nå bruke en vanlig bjelke (BJ 48X223) som du finner i kategoriene "BJELKE HELTRE". Flytt bjelken opp f.eks. 1200 mm. (avstanden varierer fra byggefirma til byggefirma; velg den avstanden du bruker selv). Fyll inn i feltet nederst på skjermen 0 i X-retningen og 1200 i Y-retningen. Z-retningen skal som vanlig være 0. Trykk ENTER til slutt. Høyreklikk deretter på kubbingen og velg "Dupliser". Fyll inn i feltet nederst på skjermen 0 i X-retningen og 1200 i Y-retningen. Z-retningen skal som vanlig være 0. Trykk ENTER så mange ganger som du trenger å duplisere bjelken. Det gjør ikke noe om du trykker for mange ganger; - det er lettere å slette enn å tegne nytt. Gjør tilsvarende på motsatt gavl-side.
Tilslutt skal resultatet se slik ut: Kubbingene kan selvfølgelig plasseres annerledes.
Bjelkelaget er nå ferdig tegnet, og klar til å merkes og målsettes. Det kan være lurt å legge målsettingen og merkingen på individuelle lag, f.eks. lag 60.
Som du ser skal det være et kravel (hull) for trappen i bjelkelaget med tilhørende vekslingsbjelker og sidebjelker. I tillegg skal det lages kubbing i gavlsidene og legges kantbjelke langs langveggene.
Vi starter med det enkleste først; nemlig å legge på kantbjelkene. Still prosjektet i "Plan". Finn deretter objektet "BJ 36X 223 K" under kategorien "Bjelker" - "BJELKE TYPE KANTBJELKE". Årsaken til at kantbjelken velges til fordel for vanlig bjelke, er innsettingspunktet når bjelken tegnes på. Ved bruk av type kantbjelke, vil bjelken legge seg korrekt i forhold til resten av bjelkelaget. Aktiver "Lås node" dersom den ikke er aktivert. Venstreklikk først i nederste node til venstre (1), deretter nederste node til høyre (2). MERK! Du må alltid tegne mot klokken for at objektet skal legge seg på rett plass. Gjør tilsvarende med øverste langside; fra punkt 3 til punkt 4. Neste post er å definere kravelets (hullets) størrelse. Siden dette er et hull, aktiverer vi lag "50 Hull". Trykk CTRL + F (på tastaturet) og "Nivå/Lag"-dialogboksen åpnes. Velg lag "50 Hull". Trykk deretter på "Aktiver" og tilslutt "Lukk". Aktiver "Lås brukernode" og tegn deretter et "Polygon uregelmessig" på nodene til trappen. Dersom du synes det er vanskelig å "jobbe i blinde", kan du velge visningen "Vis modus - som trådmodell". Tegningen vil nå se slik ut i stedet for tegningen ovenfor:
Still prosjektet i fasade og litt rotert, så blir det litt lettere når neste trinn skal utføres.
Bjelkelaget skal nå deles opp i underobjekter. Det betyr at vi får to "dekker"; himling og spongulv, og i tillegg løse bjelker. Marker dekket først, slik at det blir en stiplet linje rundt hele dekket. Aktiver deretter "Del opp objekt", som ligger på "Rediger"-menyen. Venstreklikk deretter på dekket. MERK! det er svært viktig at du ikke deler opp andre objekter, da operasjonen vanskelig kan reverseres. Hold et øye med statusfeltet nede i venstre hjørne av skjermen.
Dekket vil nå dele seg opp. Dette ser du tydelig i prosjekt-treet. Høyreklikk på "24 Bjelkelag/bindingsverk" og velg "Skjul". Vi skal nå lage hull i begge "dekkene". Siden bjelkelaget er delt opp, må det gjøres i en to-gang.
Aktiver "Lag hull" og venstreklikk på polygonet som ble tegnet opp over trappen (sørg for at "Lås node" er aktiv, det gjør operasjonen lettere). Velg "Bruk objekt" i menyen som dukker opp. Venstreklikk til slutt på den platen som hullet skal gå igjennom.
Gjør tilsvarende med den andre platen. Venstreklikk på polygonet og velg "Bruk objekt" i menyen som dukker opp. (Ikke velg "Bruk objekt og slett", siden polygonet kanskje trengs til senere bruk)
Venstreklikk på den siste platen som hullet skal gå igjennom.
Neste del er å tegne/endre selve bjelkene. Høyreklikk først på lag "24 Bjelkelag/bindingsverk" (i prosjekt-treet) og velg "Vis". Høyreklikk på ny og velg "Sett som aktivt lag". Lag "27 Gulv/himling" skal skjules. Høyreklikk på laget og velg "Skjul". Prosjektet skal nå se slik ut: Still prosjektet i "Plan" og begynn modifiseringen av bjelkene. I dette tilfellet kan vi duplisere to hovedbjelker til hver sin side av hullet. Som "omramming" rundt hullet bruker vi kantbjelker, siden disse har innsettingsnoden på den ene siden av bjelken (ikke i midten som vanlig). Bjelkenes lengde strekker vi til slutt. Start med bjelken til venstre i hullet. Ha "Lås til node" aktiv. Høyreklikk på den HØYRE noden på bjelken og beveg musen bort til øverste venstre node på hullet. Vi får nå vite den eksakte lengden (i X-retningen) bort til kanten av hullet i feltet nederst på skjermen. Bjelken skal ikke flyttes i Y-retningen, så her skriver du 0. Trykk ENTER til slutt.
Gjør tilsvarende med den andre bjelken (den på høyre side av hullet).
Tegn deretter på kantbjelke langs de fire resterende sidene. Finn objektet "BJ 48X 223 K" under kategorien "Bjelker" - "BJELKE TYPE KANTBJELKE". Nå kan det være en fordel å tegne med klokken, ikke mot som normalt. Dette for at bjelkene skal legge seg på rett plass med en gang.
Som du ser består hovedbjelkene som går gjennom kravelet/hullet av en del i hver ende. Siden det ikke er mulig å dele en bjelke i to i MultiCAD, må en annen bjelke legges oppå hver av dem.
Høyreklikk på en tilfeldig hovedbjelke og velg "Dupliser". Venstreklikk deretter på hver av bjelkene i hullet.
Det vil nå ligge dobbelt sett med bjelker på de tre hovedbjelkene i hullet. Bjelkene kan nå endres slik at konstruksjonen blir korrekt. Start med hovedbjelkene i hullet. Aktiver "Lås hjørne-senter-side" og høyreklikk på øverste node på hovedbjelken. Venstreklikk deretter på "nederste" node på utvekslingsbjelkene. Gjør tilsvarende på de to resterende hovedbjelkene. Du vil nå se at nodene fra bjelken har flyttet seg. (selv om det ligger en bjelke til i samme posisjon)
Flytt deg ned til motsatt ende av hovedbjelkene. Høyreklikk på nederste node på hovedbjelken. Venstreklikk deretter på "øverst" node på den øverste utvekslingsbjelken. Gjør tilsvarende på de to resterende hovedbjelkene. Det kan være lurt å sjekke om det er den lengste bjelken du endrer. Objektet får en rød ytterkant rundt seg når det er markert. Resultatet blir slik: Den korte "loddrette" stikkbjelken skal nå strekkes til rett lengde, altså midt på bæreveggen. Aktiver "Lås hjørne-senter-side" og høyreklikk på den nederste noden på bjelken. Venstreklikk på midtnoden på en av hovedbjelkene (bæreveggen ligger i dette tilfellet på midten av feltet). Gjør tilsvarende med sidebjelkene på hver sin side av kravelet (hullet). Til slutt slettes polygonet i hullet (Dette kan enklest gjøres ved å høyreklikke på objektet i prosjekttreet og velge "Slett"). Det var hullet. Siste del er å fikse kubbing langs gavlsidene. Flytt deg bort i et av hjørnene og tegn opp en bjelke fra kantbjelken til første gulvbjelke. Du kan nå bruke en vanlig bjelke (BJ 48X223) som du finner i kategoriene "BJELKE HELTRE". Flytt bjelken opp f.eks. 1200 mm. (avstanden varierer fra byggefirma til byggefirma; velg den avstanden du bruker selv). Fyll inn i feltet nederst på skjermen 0 i X-retningen og 1200 i Y-retningen. Z-retningen skal som vanlig være 0. Trykk ENTER til slutt. Høyreklikk deretter på kubbingen og velg "Dupliser". Fyll inn i feltet nederst på skjermen 0 i X-retningen og 1200 i Y-retningen. Z-retningen skal som vanlig være 0. Trykk ENTER så mange ganger som du trenger å duplisere bjelken. Det gjør ikke noe om du trykker for mange ganger; - det er lettere å slette enn å tegne nytt. Gjør tilsvarende på motsatt gavl-side.
Tilslutt skal resultatet se slik ut: Kubbingene kan selvfølgelig plasseres annerledes.
Bjelkelaget er nå ferdig tegnet, og klar til å merkes og målsettes. Det kan være lurt å legge målsettingen og merkingen på individuelle lag, f.eks. lag 60.